Firmy tworzą ludzie

Firmy tworzą ludzie

Firmy tworzą ludzie 1200 1200 BFI

Firmy tworzą ludzie

(…) Jeśli rekrutacja jest właściwie zrealizowana mamy tych, na których nam zależało, a dzięki nim firma rusza do przodu. Warto pamiętać, że błąd na tym poziomie oznacza kolejnych pracowników spowalniających oczekiwania co do tempa rozwoju firmy, co sprawia, że obie strony są coraz bardziej rozczarowane. Kim są ci najlepsi z najlepszych i jaką rolę w świadomym rozwoju BFI® odgrywa HR-owiec tłumaczy Sylwia Krysa specjalistka ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi.

W czym dziś może i powinien pomóc specjalista od Zarządzania Zasobami Ludzkimi?

Zadaniem HR-owca jest wspieranie Zarządu w relacjach z pracownikami, kandydatami do pracy, a także pomoc w budowaniu silnej marki firmy na rynku pracy. To oczywiście w dużym uogólnieniu, ponieważ spektrum tematów jest bardzo szerokie. W praktyce specjalista pomaga prowadzić firmowy zespół tak, aby pracownicy byli wydajni, skuteczni, zadowoleni z pracy i postrzegali firmę, jako miejsce, z którym chcą się realizować i związać na dłużej.

To nie jest oczywiste?

Nie i w dużej mierze wynika z obustronnych błędów na poziomie rekrutacji. Ja z dużą uwagą czytam CV naszpikowane wieloma pozycjami o krótkich terminach współpracy i zawsze zastanawiam się z czego to może wynikać. Biorę pod uwagę cykl życia pracownika – wraz z wiekiem większość ludzi coraz rzadziej zmienia pracę. Młode osoby zaraz po szkole, które rozpoczynają pracę mają większą tendencję do poszukiwania swojego idealnego miejsca. Niestety w naszym systemie edukacji jest za mało wartościowych lekcji, w jaki sposób odnaleźć się na rynku pracy, jak wybrać zawód, co będzie dobre. Dlatego poszukiwania „idealnej pracy” odbywają się metodą częstych prób i błędów.

Jakie oczekiwania stawia przed HR-owcem branża TSL?

W każdej branży najważniejsze jest, aby prawidłowo określić oczekiwania danej firmy oraz kryteria wyboru pracowników, co w przyszłości pozwoli ich skutecznie motywować, angażować w wykonywane zadania, a to zaowocuje poczuciem satysfakcji z wykonywanej pracy. Jestem przekonana, że tam, gdzie w grę wchodzi praca z ludźmi specyfika branży schodzi na dalszy plan.

O ile dobrze rozumiem to w Pani rękach jest zadbanie o prawidłowy rozwój organizacji w oparciu o zasoby ludzkie?

Tak i udaje się to dzięki trafnie zrekrutowanym pracownikom, którym po rozpoczęciu współpracy należy pomóc zaadoptować się w nowym środowisku. Pierwsze 6 miesięcy pracy to kluczowy moment w procesie, który możemy nazwać „employee experience”. To w jaki sposób pracownik będzie doświadczać i odbierać firmę, jakie będą jego emocje, z jakimi wartościami i kulturą się zetknie będzie w dużej mierze decydować o jego zaangażowaniu i lojalności. Employee experience, wspieranie kształcenia kompetencji oraz motywowanie na satysfakcjonującym poziomie bezpośrednio przekłada się na rozwój i sukces organizacji.

Od czego zaczęła Pani współpracę z BFI? Potrzebna była rewolucja?

W tej chwili odpowiadam za proces rekrutacji. Czy rewolucja? Nie sądzę – moje doświadczenie zawodowe oraz precyzyjne oczekiwania ze strony Zarządu spółki pozwalają na prowadzenie rekrutacji na najwyższym poziomie. Wiemy, kogo w firmie potrzeba i takie osoby staramy się pozyskać do współpracy.

W oparciu o jakie założenia? Na kogo czeka miejsce w BFI®?

Najlepszych i takich zamierzamy zrekrutować! Oprócz kompetencji i doświadczenia kandydatów biorę pod uwagę dopasowanie do kultury organizacji. To szalenie ważne i zdarza się, że zrekrutujemy genialnego pracownika, który i tak się wykruszy po 3 miesiącach, ponieważ nie odnajdzie się w firmie lub ta go odrzuci. Znacznie łatwiej jest doszkolić pracownika, który w naszej ocenie doskonale dopasował się do specyfiki firmy – skoro czuje „klimat” my postarajmy się podsycać motywację i rozwijać jego kompetencje.

Jakie kompetencje mają najlepsi spedytorzy BFI?

Jestem pełna podziwu dla osób pracujących na tym stanowisku – pewnie niewielu z nas zdaje sobie sprawę, jak trudna jest to praca. Wspólnym mianownikiem zespołu spedytorów BFI jest z pewnością multidiscyplinarność i duże zorientowanie techniczne na całościową organizację transportu. Do tego cechują ich wysokie kompetencje społeczne, które wykorzystują w rozmowach ze skrajnie różnymi osobami, jak kontrahenci, przewoźnicy i współpracownicy. Obserwuję, że w tym zawodzie bardzo istotna jest samodyscyplina, ponieważ pracując w wysokim tempie trzeba posiadać umiejętność radzenia sobie z wieloma rzeczami jednocześnie, do tego odporność na stres, elastyczność i rzutkość w myśleniu.

Co dyskredytuje?

Nie generalizowałabym, ponieważ można stworzyć tak niezwykłe warunki pracy, że nawet osoba, która pozornie mogłaby się nie nadawać będzie się realizować w zawodzie. Mocno uogólniając myślę, że trudno byłoby pracować na tym stanowisku komuś, kto lubi wolne tempo pracy i jest linearny.

Linearny, czyli jaki?

Wykonujący bardzo spokojnie zadania jedno po drugim. Spedytor to człowiek szybki i rzutki, potrafiący wykonywać kilka zadań jednocześnie.

Ile czasu zajmuje proces rekrutacji w spedycji?

Większość procesów rekrutacyjnych to długotrwała praca, specyfika rynku powoduje, że nie jest łatwo pozyskać odpowiednie osoby. Z uwagi na nasz region, w którym dynamicznie rozwija się branża TSL, trudno jest zrekrutować doświadczonych spedytorów. Firmy często zmuszone są do pójścia na pewien kompromis – decydują się na współpracę z dobrze rokującymi i chętnymi do przyuczenia.

Dobrze przeprowadzona rekrutacja to pierwszy, ważny krok w rozwoju firmy?

Tak, zawsze wyznawałam zasadę, że firmy tworzą ludzie. Jeśli rekrutacja jest właściwie zrealizowana mamy tych, na których nam w BFI zależało, a dzięki nim firma rusza do przodu. Warto pamiętać, że błąd na tym poziomie oznacza kolejnych pracowników spowalniających oczekiwania co do tempa rozwoju firmy, co sprawia, że obie strony są coraz bardziej rozczarowane.

Miewa Pani wątpliwości w trakcie rekrutacji?

Raczej posługuję się wątpliwościami – jeślibym ich nie miała to powinnam się zastanowić nad dalszym wykonywaniem zawodu. Pracuję z ludźmi, a ci są jedną wielką tajemnicą, której nigdy nie będziemy w stanie całkowicie poznać. Jestem psychologiem z wieloletnim doświadczeniem w branży HR, to pomaga mi oceniać kompetencje kandydatów w sposób racjonalny i obiektywny. Z drugiej jednak strony korzystam również z intuicji i jeżeli coś nie daje mi spokoju, na przykład któryś kandydat wbrew twardym danym oczarował mnie, staram się poświęcić mu więcej czasu. Ten „szósty zmysł” wbrew pozorom nie jest niczym nieracjonalnym – to, co odczuwamy jest przetwarzaniem podświadomych informacji, zgromadzonych przez lata doświadczenia. Chodzi o to, że skoro, jakaś myśl lub spostrzeżenie dobija się i nie jest w stanie wyłonić na powierzchnię my powinniśmy chcieć jej poszukać.

HR jest zawsze potrzebny?

Wiele firm radzi sobie bez HR-u tworząc go dopiero, gdy zatrudnienie przekracza 100 pracowników – to nie zawsze jest dobra decyzja. Według mnie wyznacznikiem zapotrzebowania na HR jest strategia rozwoju firmy, która bezpośrednio przekłada się na aspekt personalny. Organizacje coraz częściej decydują się na współpracę z firmami zewnętrznymi, które z równą skutecznością zajmują się polityką personalną.

Z zewnątrz łatwiej o dystans i prawidłową ocenę?

Uważam, że taka perspektywa to atut. W pracy z ludźmi ważne są dystans i obiektywizm w ocenie. Nie można pozwolić sobie na gorące emocje i bliskie relacje, ponieważ działania w obszarze HR to nie tylko sympatyczny proces rekrutacji. Rozwiązujemy konflikty, wystawiamy oceny okresowe i przeprowadzamy zwolnienia, co byłoby trudne bez zachowania chłodnego umysłu. Z drugiej strony w pracy HR-ca bardzo ważne są szacunek i serdeczności wobec ludzi. W końcu pracujemy dla ludzi! Moją misją jest wspierać ludzi w tym, żeby łatwiej i szybciej osiągali swoje cele zawodowe i biznesowe, rozwijali w sobie odwagę i poczucie własnej wartości. Żeby to realizować potrzebne są jednocześnie szacunek i serdeczność oraz dystans i chłodna głowa 🙂

Stawiając na rozwój widzimy, jak wielkim wsparciem dla Zarządu jest współpraca z tak doświadczoną specjalistką HR. W spedycji kompetencje są równie ważne, jak dopasowanie do specyfiki zadań, bo tylko wtedy pracownik i pracodawca mają fun z pracy.

BFI należy do najszybciej rozwijających się firm w branży transportu, spedycji i logistyki na Pomorzu. Spółka działająca w sektorze TSL skoncentrowała swoją uwagę na skuteczności w dowożeniu rezultatów dbając o najwyższy poziom satysfakcji współpracujących z nią Klientów i Partnerów, dla których realizuje dostawy w kraju oraz na terenie Unii Europejskiej.

Powstała w 2011 roku w Gdyni odpowiedzialnie i z zaangażowaniem świadczy usługi w trzech kluczowych specjalizacjach: ładunków sypkich, spaletyzowanych towarów neutralnych oraz w transporcie kontenerów morskich przy wykorzystaniu floty 150 samochodów własnych i kontraktowych.

Największym sukcesem BFI jest 30 osobowy zespół zaangażowanych specjalistów – doświadczonych i skutecznych w przewozach całopojazdowych, w transporcie kontenerów i specjalistycznych ładunków ADR w tym towarów sypkich z wykorzystaniem ruchomych podłóg i ładunków wymagających transportu w temperaturze kontrolowanej; zapewniając Partnerom najwyższy poziom obsługi, dzięki wiedzy wspartej technologią i nowoczesnym sprzętem.

Założycielami BFI są pan Łukasz Perkowski i pan Piotr Ostromęcki.

Bądźmy w kontakcie

    BFI Sp. Z o.o. Sp. K.
    al. Zwycięstwa 173
    81-521 Gdynia, Polska

    NIP: 5862323399
    Regon: 368414044

    Back to top
    Ustawienia prywatności

    Podczas odwiedzania naszej strony internetowej może ona przechowywać informacje za pośrednictwem przeglądarki z określonych usług, zazwyczaj w postaci plików cookie. Tutaj możesz zmienić swoje preferencje prywatności. Warto zauważyć, że blokowanie niektórych rodzajów plików cookie może mieć wpływ na wrażenia z naszej strony internetowej i usług, które jesteśmy w stanie zaoferować.

    Kliknij, aby włączyć / wyłączyć kod śledzenia Google Analytics
    Kliknij, aby włączyć / wyłączyć Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Kliknij, aby włączyć / wyłączyć osadzanie wideo.
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.